I failed that’s why I succed - Michael Jordan


Michael Jordan, även känd som världens bästa basketspelare är nog bland en av de som missat flest kast mot korgen i hela världen. Han misslyckades om och om igen med att träffa basketkorgen och det är därför han lyckades bli bäst, men det är inte för missarna vi minns honom, utan för de skott han träffade…



Pain is just weakness leaving the body...

Kombinera löpning med styrketräning

Att kombinera löpning med styrketräning är inte det bästa för att få grymma resultat i gymmet. Det är bara att fråga vilken härdad gymkille som helst så brukar de sky löpbandet som pesten. Det är nämligen så att löpträning kommer att ha negativ effekt på muskeltillväxten. Exakt hur stor denna negativa effekt blir är svårt att säga men det finns varianter för att minska på den.

Styrketräning och löpning


Varför man inte ska köpa ett hemmagym


Jag låter videon tala för sig själv, men min åsikt står fast, ett hemmagym är ingen bra investering. Köp skivstång och hantlar istället...

Pain is just weakness leaving the body...

Midnattsloppet Göteborg 2011 avklarat


Så vart midnattsloppet i Göteborg 2011 avklarat. Men hade jag fått bestämma så hade det kunnat kvitta. Vädret  var hemskt. Det innan loppet regnade det floder. Som tur var höll det upp precis när vi skulle springa. Det var dock lite kul att testa på att springa i startgrupp 1C. När jag anmälde mig hade jag precis klarat milen på under 45 och var lite optimistisk. Men fördelen var att ingen sprang i vägen och så fort jag började hålla mitt vanliga löpartempo så kände jag hur massan drev i från mig. Däremot fattar jag inte varför vi i Göteborg måste ha de tråkiga färgerna när vi springer. I Stockholm får de gröna och blå t-shirtar, vi får gula och orange.  Men men vad ska man göra åt det.

Enda problemet som var under loppet var egentligen dessa vätskestationer. De sätter ut en gigantisk skylt där det står vatten, skriver med små bokstäver under (100m) ställer en jättelång kille i vägen så man inte ser det och direkt efter kommer denna förskräckliga Enervit engergidryck. Törstig som man är chansar man och dricker och sen är magen förstört. Resterande 7 km var det en jakt på och komma till toaletten snarare än mål vilket förstör en del av löpningen. Nästan som de försöker att lura en till att dricka den där Enervit bara för att de vet hur vidrigt den smakar. Nästa 1 milslopp blir det att hoppa över vätskestationerna. Borde gjort det igår  med men hade druckit lite dåligt under dagen och var törstig. 

Summan av kardemumman då? Kom in på föga imponerande 49.08. En liten förbättring från förra året men fyra minuters försämring från i våras på växjöloppet. Tydligen har träning betydelse. Men det är bara att ta nya tag till nästa gång. Nu lägger jag löparskorna på hyllan för resten av det här året. Nästa gång de tas fram blir det hårdträning inför växjöloppet då tiden ska slipas ner så nära 40 (helst under) som möjligt. Men först ska vi lägga på lite muskelmassa i höst. En beställning på 2000 papp på gymgrossisten och en massa mat ska bidra med detta, lycka till med träningen i höst ;)


Pain is just weakness leaving the body...

Ikväll är det dag för midnattsloppet i Göteborg. En mil att springa runt på Göteborgs gator på kvällen. Det är en grym upplevelse. Målet är dock endast att klara av loppet på under 50 minuter eftersom löpträningen har varit så dålig och jag vet att det kommer vara en massa folk i vägen. Detta blir dock mitt sista löparpass på ungefär ett halvår eftersom jag ger upp löpningen till förmån för muskelbyggandet i höst. Till våren är det nya tag dock. Har satt ett ambitiöst mål på att klara av Växjöloppet som är en mil på under 40 minuter, eller åtminstone väldigt nära. 

Men nu är det Midnatsloppet som gäller först. Får se om vädret tillåter detta dock. Har ju inte tränat mer än typ 5 gånger i sommar så är inte alltför motiverad att springa ändå och är vädret förskräckligt så blir det nog till att sitta på avbytarbänken för mig den här gången... Men men, vi får se vad som händer. Önska mig lycka till så återkommer jag med tid, om det blir nån. 




Pain is just weakness leaving the body...

Höstens Träning - Bulkfas




Till hösten är det tänkt att lägga på sig en del vikt och muskler vilket innebär att det kommer att göras en del uppoffringar till förmån för muskeltillväxten. Men tanken bakom min stundande bulkfas är i alla fall som följande.

Styrketräning kommer att stå i fokus där satsningen främst kommer att vara på styrka vilket innebär en lägre total träningsvolym med färre repetitioner och tyngre vikter. Framförallt är det basövningar som kommer att köras men även vissa mindre muskelgrupper får ta del. Framåt vintern och innan deffen kommer troligtvis schemat ändras till förmån för mer muskeltillväxt vilket innebär en ökad träningsvolym och fler repetitioner men med lättare vikter.

Det träningschemat jag ska följa är ett egendesignat 3 split dubbelprogram enligt principen att musklerna växer bättre om de stimuleras fler än en gång i veckan. Som bäst stimuleras de av tre träningspass men skillnaden ifrån två träningspass är marginell.  Uppdelningen kommer att vara rygg biceps och mage, ben och rygg samt bröst, axlar och triceps. Tanken är att det kommer att vara ett större fokus på en av spliten då två övningar genomförs per muskelgrupp och ett mindre fokus på den andra spliten då endast en övning genomförs per muskelgrupp. Alltså en dag när stort fokus ligger på bröst, axlar och triceps men mindre fokus på ben och rygg kommer 2 bröstövningar genomföras men endast 1 benövning. Sedan blir det tvärtemot en annan dag. Schemat kommer att se ut som följande.

The Shake Weight




Har ni sett reklamen om Shake Weight. Underbart underhållande att titta på. För det mesta när man visar den för någon ny garvar de och frågar om det är på allvar, och tragiskt nog är den det. Förstår mig inte på folk som går på dessa prylar och köper den i tron att de ska fungera. Kanske för att reklamen lovar guld och gröna skogar, men hur bra är den egentligen att lita på. Tänkte gå igenom några av de fantastiska resultat som Shake Weighten lovar att utföra.

Träning med TRX:en

Har du som jag byggt din egen TRX och då inte fått med den sedvanliga instruktionsvideon med en massa övningar är det inget större problem eftersom det finns en massa övningar där ute på nätet. Det är bara att leta lite. Det finns bland annat webbsidor och bloggar som pratar mycket om TRX:en och där finns oftast instruktionsfilmer att hitta. Har du dock ändå problem med att hitta några bra övningar till din TRX så kommer här lite hjälp på traven. Här i den här filmlistan finns ett drygt hundratal filmer på över 4 timmar med instruktionsvideor till TRX:en. Det borde räcka ett tag för att hålla dig varm.



Här är spellistan med filmerna var för sig på Youtube: TRX träning

Skulle det mot förmodan inte räcka så har du här den officiella youtubekanalen för TRX:en

Lycka till med TRX:träningen




Pain is just weakness leaving the body...

Utvärdering av TRX

TRX träning

Nu har jag testat på att träna ett par träningspass med min hemmabyggda TRX och jag är ganska positivt överaskad. Jag tycke att det var riktigt bra träning att köra med TRX:en plus att man hade fördelen av att kunna vara utomhus och styrketräna när det var fint väder. Det gick även få en ganska tung form av träning trots att det är kroppsvikt man kör med och jag väger ganska lite.

Det blir dock ingen tung styrketräning av TRX:en utan man håller sig främst på gränsen mellan styrketräning och uthållighetsträning men jag fick ner den på vissa övningar där jag bara kunde göra 10-12 repetitioner vilket är tillräckligt för att man ska kunna bygga lite muskler.  Däremot kanske man inte blir så mycket starkare. Träningen påminner väldigt mycket om traditionella kroppsövningar men du har en större påverkan att kunna variera påfrestningen själv genom att ändra på din utgångspunkt. Du får även mycket bålstabilitet på köpet i flera utav övningarna tack vare att styrka kombineras med balans. Det går även att öka belastningen med TRX:en lättare än gentemot vanliga kroppsövningar som tillexempel armhävningarna där du kan gå mycket djupare ner och få bättre träning i en TRX än om du gör dem på vanligt på golvet. Du kan även enkelt och bra göra flertalet roddövningar med TRX:en som enkel träning.

TRX träning


Rekommenderar jag att börja träna med en TRX. Jovisst om man är sugen på att testa så ska man inte tveka. man kanske inte ska springa iväg och köpa 2000 kronors varianten direkt utan bygg istället ihop din egen TRX som jag gjorde först. Är du kampsportare där uthållighet ska blandas med styrka eller bara vill ha lite variation i träningen är TRX:en ett utmärkt val. Ska du resa bort en längre tid så är den perfekt att ha med sig på resorna eftersom den inte tar någon plats och ger ett fullgott träningspass. Att tro att den ska kunna ersätta riktigt styrketräning för de som är vältränade är jag däremot mer skeptis till eftersom man inte riktigt får den  belastning som krävs. Men för en hundralapp i kostnad så var den helt klar värt det.


Pain is just weakness leaving the body...

Träna med slägga och traktordäck

Att träna med en slägga kan vara både utmanande, roligt och funktionellt och kräver samtidigt minimalt med utrustning och görs lämpligtvis utomhus i det fina vädret. Släggträning är populärt bland kampsportare då man kan träna upp svagare delar i kroppen samt att man jobbar funktionellt med ett verktyg.

Det krävs inte heller någon avancerad teknik utan slå bara med slägga på däcket i ett jämnt format och med båda sidor så du inte blir snedtränat. Här kommer lite film på släggträning.


Har du tillgång till ett traktordäck har du även där bra styrketräning i form av att lyfta däcket fram och tillbaka.



Så ge dig ut på gårdsplan och börja träna som en riktigt karlakarl!

Pain is just weakness leaving the body...