Utvärdering av TRX

TRX träning

Nu har jag testat på att träna ett par träningspass med min hemmabyggda TRX och jag är ganska positivt överaskad. Jag tycke att det var riktigt bra träning att köra med TRX:en plus att man hade fördelen av att kunna vara utomhus och styrketräna när det var fint väder. Det gick även få en ganska tung form av träning trots att det är kroppsvikt man kör med och jag väger ganska lite.

Det blir dock ingen tung styrketräning av TRX:en utan man håller sig främst på gränsen mellan styrketräning och uthållighetsträning men jag fick ner den på vissa övningar där jag bara kunde göra 10-12 repetitioner vilket är tillräckligt för att man ska kunna bygga lite muskler.  Däremot kanske man inte blir så mycket starkare. Träningen påminner väldigt mycket om traditionella kroppsövningar men du har en större påverkan att kunna variera påfrestningen själv genom att ändra på din utgångspunkt. Du får även mycket bålstabilitet på köpet i flera utav övningarna tack vare att styrka kombineras med balans. Det går även att öka belastningen med TRX:en lättare än gentemot vanliga kroppsövningar som tillexempel armhävningarna där du kan gå mycket djupare ner och få bättre träning i en TRX än om du gör dem på vanligt på golvet. Du kan även enkelt och bra göra flertalet roddövningar med TRX:en som enkel träning.

TRX träning


Rekommenderar jag att börja träna med en TRX. Jovisst om man är sugen på att testa så ska man inte tveka. man kanske inte ska springa iväg och köpa 2000 kronors varianten direkt utan bygg istället ihop din egen TRX som jag gjorde först. Är du kampsportare där uthållighet ska blandas med styrka eller bara vill ha lite variation i träningen är TRX:en ett utmärkt val. Ska du resa bort en längre tid så är den perfekt att ha med sig på resorna eftersom den inte tar någon plats och ger ett fullgott träningspass. Att tro att den ska kunna ersätta riktigt styrketräning för de som är vältränade är jag däremot mer skeptis till eftersom man inte riktigt får den  belastning som krävs. Men för en hundralapp i kostnad så var den helt klar värt det.


Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



3 kommentarer:

Anonym sa...

tjenare, jag är 186-87cm. 70 kg 20 år spelar innebandy på elit nivå och känner att jag inte riktigt har kroppen att sätta ditt andra med men jag har ju snabbhet. men blev lite arg på mig själv och vill bli starkare få en fit kropp liksom mins 80 kg är målet tänkte kolla om man kan få något tips hittar ingen sida eller nån hjälp som hjälper samla män att bli större så jag frågar dig :) mvh timmy

Smartius sa...

Det är lite svårt när du spelar bandy på så hög nivå eftersom så mycket kalorier går åt där... Men fördelen är istället att du kan i princip vräka i dig mat så kommer det att lägga sig på de rätta ställena. På den här sidan finns lite tips på o lägga upp träningen och kost... http://styrketraningsprogram.weebly.com/att-bulkabygga-muskler.html

Sportspaedia sa...

Wow amazing, being searching for this topic on the internet, finally got it. Thanks alot.

Skicka en kommentar