The Shake Weight




Har ni sett reklamen om Shake Weight. Underbart underhållande att titta på. För det mesta när man visar den för någon ny garvar de och frågar om det är på allvar, och tragiskt nog är den det. Förstår mig inte på folk som går på dessa prylar och köper den i tron att de ska fungera. Kanske för att reklamen lovar guld och gröna skogar, men hur bra är den egentligen att lita på. Tänkte gå igenom några av de fantastiska resultat som Shake Weighten lovar att utföra.


Garanterar att på bara 6 minuters träning per dag så får du de resultat du vill ha!
Detta påstående är löjeväckande eftersom alla människor har olika mål och resultat de vill och och olika förutsättningar för att nå dem. Om jag vill bli mästare på kampsport, elitlöpare eller köra bodybuilding är jag övertygad om att detta inte är den rätta metoden att gå. Att ens påstå något sådant borde vara förbjudet.

Effektivare styrketräning med upp till 240 repetitioner per minut!
Mer är inte alltid bättre. Vill du bygga muskler eller styrka ska du hålla ett tungt motstånd med ett repsintervall på nånstans mellan 1-12 reptitioner, ju färre desto starka blir du. 240 repetitioner per minut är en extrem variant av muskeluthållighet och inget effektivt sätt att bygga muskler.

Upp till 7 gånger så effektiva som vanliga hantlar!
Okej, men vilka hantlar har de jämfört med isåfall? En Shake Weight väger ungefär 2-3 kilo skulle jag tro och skulle jag ta motsvarande hantel och försöka träna styrka, muskelbyggning eller muskeluthållighet med den så tror nog jag också att en Shake Weight är effektivare. Men absolut inte om jag får använda alla hantlar som finns på gymmet där jag kan variera vikten efter mina förutsättningar.

Shake weight bränner bort gäddhänget så du får smala och slanka armar!
Detta påstående gäller den lättare tjejvarianten av shake weighten och det är nog det mest skrattretande för de som kan något om träning. Slanka muskler är bara ett påhitt för att locka tjejer till gymmen och att följa vissa träningsprogram men framförallt så går det inte att punktförbränna fett. Vill du få bort gäddhänget och få fastare armar  så måste du dels minska den totala fettmängden på kroppen vilket du gör effektivare med någon bättre form av förbränningsträning. Vill du få fastare armar så behöver du bygga lite muskler och det gör du med en tyngre belastning och färre repetitioner, alltså hade t.o.m. killvarianten av Shake Weight varit ett bättre alternativ för det målet.

Efter 6 minuters träning så garanterar vi att du är trött, annars pengarna tillbaka!
Vilken garanti. Gör vad som helst intensivt i sex minuter så garanterat att du kommer vara trött. Testa att göra armhävningar oavbrutet i sex minuter och kom inte o säg att dina muskler pumpar sen. Det roliga med dessa påståenden är att de som har någon helst sanning i sig är skrattretande när man egentligen tänker på det.

En sista tanke om effektiviteten med Shake Weighten är om jag nu skulle vilja träna benen, hur gör jag då...

Tyvärr är folk ganska lättlurade och den här har sålt i miljontals exemplar över världen. Tror dock det kan bero på all uppmärksamhet den fått i media och på youtube som ett skämt. Folk köper den helt enkelt för att skratta åt den, inte som ett seriöst träningsredskap. Så på ett sätt är det en väldigt smart produkt som  säkerligen genererat stora vinster som en kul grej. 500 spänn för lite plast och en fjäder tycker jag dock är lite i värsta laget (Svenska TV-shop). Här kommer lite av de skämtfilmerna som gjort Shake Weighten till ett fenomen.










Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



2 kommentarer:

Josefine - Student, Träning & Fest! ^^ sa...

Kolla in hos mig om 2-3 veckor och se om hur jag tycker om denna då jag har prova den! ;) man ska inte ha för mycket fördommar och prova saker istället. har massa sånna här prylar från dem och har verkligen fungerat tidigare ;)

Anonym sa...

Hur gick det?

Skicka en kommentar