Greppträning med GI:n för att bättra BJJ:n

De flesta BJJ-utövare har säkert hört tipset om att man ska slänga GI:n över chin up-stången och göra pullups genom att hålla i dräkten för att stärka greppet. Det är ett jättebra tips men jag tycker att de kan vara svårt att få dräkten att hänga bra och när man har en chin up-stång som sitter fast i dörren blir de både trångt på höjden och på bredden vilket försvårar ett bra träningspass.



Jag utvecklade istället min egen variant för att få lite extra greppträning för att bättra på grapplingen. Min far har för många år sedan köpt ett så kallat multigym. En träningsmaskin jag personligen tycket är värdelös men nu har den äntligen kommit till nytta.



På den breda latsdrag-stången hängde jag upp en av mina gamla Gi:s för att träna med. Då kan jag dels gå in och göra nästintill ett korrekt kragstryp samtidigt som ja kan dra ner de och få en bra underarmsträning och alla andra muskler som jobbar så länge jag har en lämplig vikt på maskinen. Jag kan även gå ut och greppa tag i valfritt grepp i ärmarna och arbeta statiskt där mina händer och armar för jobba emot varandra. Greppa blir väldigt brett isär och inte så stillastående eftersom man kan flytta runt stången då den hänger relativt fritt i luften vilket blir ett mycket bättre alternativ till att bara stå o dra i dräkten. Hela anordningen simulerar en verklig motståndare på ett mycket bättre sätt än många andra tips jag tidigare hört. Självklart är det alltid bäst att köra mot en levande motståndare men det är inte alltid så lätt... Då kommer det här som ett bra alternativ. Läs mer om att träna bjj



Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



1 kommentar:

Fightzone Tyresö sa...

Kreativ lösning, blir sugen att testa :)

Skicka en kommentar