Sommarträning – underhållsträning


Många sporter har sommaruppehåll samtidigt som vissa som kör på gym tar sig ledigt över sommaren efter en hård deffperiod under våren. Det är inte fel men då får du ofta börja om på ruta ett till hösten. Det kan vara svårt att motivera sig till att träna under sommaren och möjligheterna kan vara mindre samtidigt som vädret är fint och bad och fester hägrar runt hörnet. Då kan det vara viktigt att inte ställa för stora krav på sin träning under sommaren.

Själv ska jag försöka hålla mig ordentligt i form i sommar men reglera min styrketräning till underhållsträning för att behålla styrka och form till hösten. Kampsporten kommer att fortsatta under sommaren med friträningar som jag ska vara en frekvent besökare eftersom jag kommer att vara hemma i föräldrahemmet och ha möjlighet att träna med mitt team Gracie Barra. Ska även försöka passa på att njuta av vädret och ge mig ut att springa kortare sträckor samt intervaller. Göteborgsvarvet är avklarat nu så det är istället dags att försöka få ner tiden på milen från 44.53 (personbästa på växjöloppet) till en bättre tid, antingen på tävling eller träning. Samtidigt ska jag försöka introducera lite nya koncept i träningen och kosten plus att jag ska jobba så tiden kommer att vara en begränsande faktor. Därför kommer sommaren påbörjas med en lugn första vecka samtidigt som jag gör ett ambitiöst schema till träningen som inte är hugget i sten utan ska genomföras så mycket och ofta jag kan, men när annat hägrar är det tillåtet, det är ju trots allt sommar.



Styrketräning under sommaren
Kommer att ha tillgång till mitt gamla hemmagym med vissa begränsningar i maxvikt om jag inte köper in nya vikter. Kommer även att försöka utvärdera en hemmabyggd TRX samt hemmabyggd bulgarian training bag/sandbag för att kunna träna utomhus när vädret tillåter.
Antal pass: 2-3 pass i veckan
Träningschema: Helkroppspass med basövningar

Kampsport under sommaren
Min klubb har friträningar 3 pass i veckan där instruktörerna brukar delta flitigt så hoppas på mycket bra sparring och även lära mig en del nya tekniker i brasiliansk jiu jitsu. Sanshou och annat får hamna på efterkälken även om jag tänkt att sparka och slå lite på säcken hemma
Antal pass: 3 pass i veckan med Brasiliansk jiu jitsu (90-120 min) Läs mer om att träna bjj
Löpning under sommaren
Sommaren är ju då man ska ut och springa i naturen. Tanken är att när jag fullt ut återhämtat mig från Göteborgsvarvet, både fysiskt och mentalt, ska ut och springa ett  intervallpass på typ 10-15 stycken 30 sekunders intervaller med 30 sekunder vila. Samt ett distanspass på ca 10 km som träning inför midnattsloppet den 27 augusti i Göteborg. Det är en bra avslutning på mitt sommarlov. Kan hända att det blir något mer pass i veckan om tiden räcker till men då en kortare distans.
Antal pass 2-3 pass i veckan, ett intervallpass/ett distanspass
Preliminärt träningschema
(kampsport bestämt, styrketräning övriga dagar, löpningen varierar)

Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lördag
Söndag
BJJ
Helkropp
BJJ
BJJ
Helkropp
VILA
Helkropp

Distans


Intervall




Kost under sommaren
Ska käka upp resterande av mina kosttillskott som jag hade under deffen och ska testa en del nytt. ALA:n ska hålla mig frisk, ZMA ska fixa sömnen, ska testa en egen blandning av whey 100 och kasein protein samt köra på essentiella aminosyror och  koffein för prestationen, eventuellt kreatin med. Ska även testa en del recept som jag hittat angående proteindrinkar, proteinbars och liknande. Det intressant är väl att jag ska göra en längre utvärdering av periodisk fasta/intermittent fasting under hela sommaren samtidigt som jag jobbar väldigt fysiskt. Målet med fastan är inte viktnedgång utan att må bra samtidigt som jag bygger muskler och reducerar fett. Alkohol är tillåtet under sommaren i allra högsta grad men fyllekäk ska undvikas. Satsar även på att ha en rejäl  ätardag innan fylla och ha en längre fasteperiod dagen efter, gillar ändå inte att äta på bakfyllan. En full utvärdering av detta koncept kommer efter sommaren men det kommer ungefär se ut som följande med vissa korrigeringar beroende på om jag festar en annan dag eller tar en vit vecka.

Tid
Måndag-fredag
Lördag
Söndag
07:00
Börja jobba
Ätardag, äta precis vad som faller mig in under hela dagen i stort sett
Fasta så länge jag känner för det
12:30
Ätperiod startar (lunch)
17:00
Hemma från jobbet (middag)
18:00
Träning
20:00
Sista målet (protein/kasein)
Fest, måttlig alkoholmängd, inget fyllekäk
Träning samt proteinrik mat


Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar