Hemmagjorda proteinbars - bestäm själv innehållet

Hemmagjorda proteinbars eget recept

Det är ganska lätt att göra hemmagjorde proteinbars egentligen och du kan anpassa dem ganska mycket själv efter hur du vill ha dem. Grunden är väl egentligen havregryn, torkad frukt och nötter av olika slag samt något som gör det kladdigt och håller ihop det som yoghurt, kesella, mjölk eller äggvita. Proteinpulver för lite extra smak är ett välkommet tillskott och ökar proteinhalten ytterligare. Mitt recept körde jag lite på känn efter vad jag hade hemma och lite andra recept jag läste om på diverse forum och bloggar.

Recept på hemmagjorda proteinbars (ändra efter eget tycke)
2 dl Havregryn
2 små askar russin ( öka gärna och ta lite andra sorter)
100-150 gram cashewnötter eller jordnötter (jag blandade)
125 gram (en halv burk) kesella
1 äggvita
½ dl mjölk
1 dl proteinpulver valfri smak
1 matsked honung (ingen aning om hur mycket, hällde på ur flaskan)
Jag blandade de tre torra ingredienserna först (havregryn, torkad frukt, nötter) för att få en bra blandning. Sen blandade jag kesella, äggvita och mjölk för sig och sedan in i den stora bunken. I med proteinpulvret och fyll på lite då och då med honung för att få en bra blandning. Ut på en plåt med bakplåtspapper och sedan in i ugnen. Jag körde på 150 grader i 20 minuter men har sett en mängd olika varianter på temperatur och tid så testa er fram.
Kalorieinnehållet går ju ganska lätt och räkna ut om du kör med exakta mått men skulle tippa på att innehållet ligger runt 120-150 per bar eller omkring 1000-1500 kalorier per sats beroende på hur mycket du tar av varje delmängd. Ingredienserna ligger runt en hundring men då räcker de ju till väldigt många satser också.
Hemmagjorda proteinbars eget recept

Varför ska du då göra hemmagjorda bar då? Jo tack vare möjligheten att bestämma innehållet helt själv. Vill du ha proteinbars? Blanda i mycket äggvita, mjölk och proteinpulver. Vill du ha energibars? Släng i lite druvsocker eller vanligt socker och hacka ner lite choklad. Du kanske vill ha en riktigt gainerbar? Öka de kalorierika ingredienserna och gör dem större så de mättar en hel måltid. Ha med dig dem och bjud som en nyttigare efterätt. Lycka till med bakandet.




Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar