HMB – minska muskelnedbrytningen när du tränar


HMB eller β-Hydroxy β-methylbutyric acid , som det egentligen heter är ett ämne som motverkar muskelnedbrytningen och har använts framgångsrikt till AIDS och cancer sjuka vilka haft mycket muskelnedbrytning. Det har även visats kunna ha positiv effekt på styrka och viktuppgång. Bäst nytta har otränade och gamla män av HMB men det kan ge resultat till alla.  Rekommenderad dos är 1,5-3 gram taget över två doser.
HMB kan vara till fördel för de som tränar styrketräning kombinerat med någon form av konditions eller förbränningskrävande träning som t.ex. kampsport för att musklerna inte ska brytas ner och för att man ska kunna öka i muskelmassa och styrka. Något som kan vara intressant under deffen för styrketränande. 
Jag testade HMB för första gången under sommaren då jag kombinerade 8 h fysiskt arbete 5 dagar i veckan med 3 pass BJJ á 2 timmar, 2-3 helkroppspass på gymmet samt diverse löppass på 5-10 kilometer ett par gånger i veckan. Med andra ord hade jag en ganska hög förbränning. Jag tyckte att den fungerade jättebra och märkte av bra resultat på bara någon vecka. Jag blev starkare på så gott som alla vikter och kändes som jag hade mer ork på gymmet även om HMB inte primärt är till för den effekten. Svårt och avgöra muskelnedbrytningseffekten av HMB:n men för min del tyckte jag att det fungerade även fast det kan ha varit placeboeffekten.
Tränar du mycket vid sidan om styrketräning kan det ju vara värt att testa. Kör du däremot bara styrketräning sedan en tid tillbaka, äter rätt och får i dig tillräckligt med proteiner så behöver du nog inte köra på HMB.
Rekommenderar denna sortens HMB, då räcker det med en tablett per dos så burken räcker länge.


Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar