Träningsbänk för styrketräning i hemmet

 Träningsbänk för styrketräning i hemmet
En träningsbänk är bra att införskaffa och dessa finns i lite varierande sorter. Min träningsbänk från Jula var en enkel ganska klent bygg sådan för en femhundring på den tiden. Ska jag vara helt ärlig så duger en sådan väldigt länge. Okej de här grejerna på sidan av träningsbänken och benövningstillägget är väl en bra tanke men jag hade de lite för trångt och kunde inte utnyttja dessa. Jag var ute efter bänkpressen och för en grabb på 60 kilo med en maxvikt på 120 kilo så klarade jag mig ganska länge på denna. Blev ju aldrig några maxlyft men vad gör det. På senare år har ja blivit lite orolig över stabiliteten eftersom både jag och vikterna väger mer nu, lite iaf… Det löste jag genom ett hemmabygge med far. Pelarna upp förstärktes med brädor samtidigt som basen breddades ut åt sidan. Bakom bänken står en vägg så var inte så orolig att den ska välta åt det hållet. Har inga exakta siffror vad den numera tål men min vikt på 70 kilo plus stångens vikt på 85 kilo numera ger över 150 kilo i maxbelastning utan några problem.


 Träningsbänk för styrketräning i hemmet
Har du däremot lite pengar som du vill spendera samt något större utrymme kan jag starkt rekommendera en lite dyrare träningsbänk med en stabilare grund och en större maxvikt från början. Har du tur kan det även finnas extrafunktioner som kan vara hjälpsamma även om det egentligen räcker med en bänk. Följer det med skivstång så har du ju det med och behöver inte införskaffa en sådan.  Var försiktigt bara, det finns många dyra bänkar därute, för dyra. Tidigare skulle jag rekommenderat ellos för att de hade tro det eller ej en riktigt bra bänk till ett grym pris men tror de slutat sälja den nu tyvärr. De har däremot denna med skivstång vilken kan fungera rätt bra, inte hittat någon maxvikt dock, bara personvikt på max 100 kilo, se bild ovan. 
Akta er även för bredden mellan stolparna. Min kompis hade en bänk där avståndet mellan stolparna var precis där jag ville hålla för att kunna lyfta optimalt för vanlig bänkpress vilket var väldigt störande. Finns ju även möjligheter att köpa begagnat på blocket.


Magträningsbänkar och annat sådan dravel är egentligen bara slöseri med pengar eftersom du kan komma förbi den träningen på så många andra sätt.


Pain is just weakness leaving the body...

Gillade du detta? Läs då gärna även om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar