Känn din fiende och tro mig, Göteborgsvarvet är din fiende när du väl ska springa sträckan. Därför är det viktigt att känna till banan för att du ska kunna planera hur du ska lägga upp löpningen. Med bara ett par veckor kvar till loppet börjar det bli dags att bekanta sig med kartan till Göteborgsvarvet samt banprog
GöteborgsVarvet är en halv marathon på 21.097,5 meter. Banan gårs genom Slottsskogen, genom Majorna, över Älvsborgsbron, längs vattenlinjen och ett expansivt Norra Älvstranden, tillbaka över Göta Älvbron, passerar Nordstan, löper sedan upp och ner längs paradgatan Avenyn, genom Vasastan och tillbaka till målet på anrika Slottsskogsvallen. Motivationshöjare finns längs banan i form av den stora publiken runt cirka 200.000 personer eller mer som kantar banan och över 50 platser längs banan där det spelas musik från band och högtalare. Rekommendarar dock ändå att ta med egen mp3. Info och bild från Göteborgsvarvets hemsida.
Göteborgsvarvet i detalj
Stressa inte i starten för du får alltid en individuell start när du springer igenom startlinjen. Det kommer garanterat vara mycket folk i vägen, särskilt om det är första gången du springer och ju längre bak du startar desto mer folk är det framför dig. Första året hade jag nog folk som var i vägen under 15 kilometer så ni förstår problemet. Spar på krafterna för det är jobbigt att rusa om och sen sänka tempot inför nästa sengångare.
Efter 2 kilometer kommer den första av många backar i Göteborgsvarvet. Den är ganska brant så ta det relativt lugnt trots att det är mycket publik som hejar på. Du har nästan två mil kvar…
Första vätskestationen dyker upp efter några avklarade kilometrar, se till och ta dig tid och drick vatten här eftersom det vattnet du får i dig nu är det vattnet du kommer förbruka i slutet av loppet. Rusa hellre igenom de sista vätskestationerna än de första. Vätskestationerna kommer ganska tätt och det är ett tiotal vätskestationer på hela banan vilket gör vätskebälte ganska överflödigt och bara extra vikt. Själv tränar jag på 14 kilometer i värme utan att känna behov av vätska. Drick mycket innan istället isåfall.
Efter 5 kilometer kommer den första stora utmaningen i Göteborgsvarvet, Älvsborgsbron. Den första bron under Göteborgsvarvet som består av 1 kilometer uppförsbacke. Ta det lugnt och gå om du måste, du kommer inte förlora så mycket tid på det. Kämpa på för belöningen kommer efteråt med 1,5 kilometer nerförsbacke.
Efter Älvsborgsbron för du din chans och ta igen lite tid om du har bra väderförhållanden. 6 kilometer plant underlag med lite publik som kan ta bort din fokus. Stålsätt dig och spring på i ett jämnt tempo. Nackdelen är att här kan det vara motvind eller ännu värre soligt och medvind. Förra året var det denna sträcka som tog död på mig och många med mig, solen och den svaga medvinden gjorde att det blev helt vindstilla där man sprang vilket var extremt kvavt och ingen skugga. Var dock perfekta förhållanden för Kenyanerna som springer in loppet på en dryg timme.
Bra jobbat 2/3 gjort, andra bron är kort men brant. Här kan det vara blåsigt och kämpigt utan någon publik som hejar på.
Avenyn, här har du publikens stöd igen så samla kraft från dem. Det är en härlig känsla att springa här men även en svag lutande uppförsbacke som i hemlighet kan stjäla dina krafter. Om du dog i värmen på den plana sträckan, passa på och njut av skuggan som vissa av byggnaderna ger. Bara 5 kilometer kvar, lätt som en plätt.
Vid 18 kilometer kommer en svag uppförsbacke i en kilometer, psykiskt och fysiskt jobbigt, bara och bita ihop och köra på vilja. Sen kommer några små upp och nerförsbackar som är jobbiga men väldigt korta, inte långt kvar nu, snart dags o lägga in slutspurten och ta ut de sista krafterna.
När du är tillbaka vid starten igen är du snart i mål. När du springer in på löparbanan set till att le mot kamerorna, för nu har du klarat det, vatten, bananer och kexchoklad väntar men framförallt medaljen som du är värd. ;)
Vill du ha möjlighet att se hela banan finns det filmat hela sträckan med kommentarer inför Göteborgsvarvet 2009 på denna sida. Kan ha skett vissa mindre förändringar. Här har du mer tips inför Göteborgsvarvet.
Hittade även ett mätinstrument för Göteborgsvarvet som kan vara intressant. Klicka på filen och ladda hem den. Det är en excel fil och så skriver du in startid och beräknad tid per kilometer så får du veta olika mellantider jämnsmed loppet samt sluttid. Göteborgsvarvet Mellantidsräknare.
Hittade även ett mätinstrument för Göteborgsvarvet som kan vara intressant. Klicka på filen och ladda hem den. Det är en excel fil och så skriver du in startid och beräknad tid per kilometer så får du veta olika mellantider jämnsmed loppet samt sluttid. Göteborgsvarvet Mellantidsräknare.
Pain is just weakness leaving the body...
2 kommentarer:
Tack för tips, ska ha i minne bannan, bra för inte köra för hårt i början, det är mitt första gbgvärvet !!! Spännande!
Så lite så, vi måste hålla ihop på banan för att klara varvet, lycka till i spåret imorrn ;)
Skicka en kommentar